Google täräytti kovat numerot ja johtajauutisen

kauppalehti:Kalifornian Piilaaksossa päämajaansa pitävä hakukonejätti Google julkisti odotuksia paremman tulosraportin loka-joulukuulta eli vilkkaalta nettikauppasesongilta.

Samalla yhtiö ilmoitti muutoksista johtoportaassa.

Toisesta perustajasta Larry Pagesta tulee päivittäisistä operaatioista vastaava toimitusjohtaja huhtikuun alkupuolella. Toinen perustaja Sergey Brin keskittyy strategisiin hankkeisiin, kuten uusiin tuotteisiin. Pääjohtaja Eric Schmidt keskittyy hallituksen puheenjohtajan tehtäviin keskittyen sopimuksiin, partneruuksiin ja asiakkaisiin. Hän myös jatkaa Larryn ja Sergeyn neuvonantajana.

– Olemme pitkään keskustelleet siitä, kuinka yksinkertaistaa johtajarakennetta ja nopeuttaa päätöksentekoa. Kirkastamalla roolejamme luomme selvemmät vastuualueet. Mielestäni Larry on valmis johtamaan ja olen innostunut mahdollisuudesta työskennellä sekä Larryn että Sergeyn kanssa pitkälle tulevaisuuteen, Eric Schmidt toteaa.

– Eric on tehnyt erinomaista työtä johtaessaan yhtiötä. Tulokset puhuvat puolestaan, Larry Page toteaa.

Googlen osakekohtainen tulos nousi 8,75 dollariin neljännellä vuosineljänneksellä vuodentakaisen vertailukauden 6,79 dollarista per osake. Samaan aikaan liikevaihto kasvoi 6,4 miljardiin dollariin 4,95 miljardista dollarista.

Reutersin keräämän konsensusennusteen mukaan analyytikot odottivat Googlelta 8,09 dollarin osakekohtaista tulosta ja noin 6,1 miljardin dollarin liikevaihtoa.

Tuloskasvua vauhditti hakukonemainonnan parantunut kysyntä, mutta myös yhtiön uudempien liiketoimien, kuten matkapuhelinbisneksen kasvu. Googlen Android -älypuhelinohjelmisto on osoittautunut viime aikoina ennakoitua menestyksekkäämmäksi uudeksi bisnesavaukseksi.

–  Odotamme, että Google ylittää viimeisimmät tulosodotukset. Uskomme maailmanlaajuisen online-mainonnan trendien pysyvän yhä positiivisina keskipitkällä aikavälillä ja sen pitäisi näkyä Googlen suorituksessa. Adweek ennusti hiljattain, että vuonna 2011 Yhdysvalloissa online-mainonta kasvaa 11 prosenttia ja mobiilimainonta 48 prosenttia. Odotamme mainosmarkkinoiden mahdollisuuksien näkyvän myynnin kasvuna, Janco Partnersin analyytikko Mike Hickey kirjoitti katsauksessaan ennen Googlen tulosjulkistusta.

Googlen markkinaosuus SearchIgniten mukaan oli vuoden 2010 lopussa hakukonemainonnassa 82,6 prosenttia. Googlen kilpailijoita ovat Yahoo ja Microsoftin Bing. Googlen kilpailijoita ovat enenevässä määrin sellaiset yhtiöt, kuten Facebook ja Apple.

Googlen osake laski 0,8 prosenttia 626,77 dollariin Nasdaqissa torstaina. Jälkipörssissä osake lähti 2,4 prosentin nousuun.

Antti Mustonen